torstai 26. syyskuuta 2013

Valmennettu valmiiksi

Kyllä, synnytysvalmennus. Paitsi, että se ei ollu synnytysvalmennus, vaan tosiaan How to take care of your newborn- valmennus. Mut oli laitettu väärälle kurssille. Mä opettelin nyt synnyttelyn sijaan sit vaipanvaihtoa. Synnytys menee sit fiilispohjalta kivasti.


Mulla oli siellä valmennuksessa vähän syyllinen olo. Lampsin sinne ihan perinteisesti korkkarit jalassa ja suht. pikkunen maha matkassa, kun lähes kaikki muut mammat puuskutti ja ähisi menemään ja tuskaili vessareissujen kanssa sen parin tunnin aikana mitä siinä istuttiin. Syyllinen olo mulla tuli tästä siks, että mulla oli laskettu aika n. kuukautta ennen kun kellään muulla siellä. Ja pahimmalla puuskuttajalla oli 2kk mun jälkeen vasta due date. Mä koin hirveetä tuskaa siitä, ettei mulla oo mitään tuskaa. :D


Meille kerrottiin muutamia ihan oikeesti oleellisia asioita alkuun. Yhtenä se, että täällä pitää olla mielellään nimi lapselle tiedossa jo sairaalaan lähtiessä, koska sairaalassa pitää lapsen synnyttyä täyttää viisisivuinen kaavake, jolla lapsen syntymä ilmotetaan ja siinä kysytään mm. nimi.
Lisäks oli puhetta poikalapsen ympärileikkauksesta. Kiitos tän reissun, muistin, että sen kieltäminen täytyy kirjottaa todella isoilla kirjaimilla ylös mun birth planiin. Meijän pikkumiehen varusteita ei kyllä ala kukaan palottelemaan sairaalassa, vaikka se kuinka olis täällä normi.

Näiden jälkeen menikin sit vähän erikoiseks koko sessio.
Meille kerrottiin mm. että jos lapsella on vaippaihottumaa, voi hengailu ilman vaippoja helpottaa tuskasen mini-ihmisen oloa. Joku tän jälkeen sit hetken pohdittuaan kysy, että kuinka kauan tarkalleen se lapsi voi olla ilman vaippaa. Mä en tiedä, onko täällä ilma jotenki vaarallisempaa iholle, vai mitä ihmettä? :D
Lisäks joku osallistujista kerto kuulleensa huhuja, että lapsi ei saa nukkua turvaistuimessa. Nyt tää äiskä sit halus varmistuksen siihen, että jos lapsi esim. autossa kuitenkin vastoin kaikkia käskyjä nukahtaa, pitääkö se heti herättää, ettei tuu ongelmia.
Tärkee jaettu tieto oli myös se, että lasta ei ehkä oo hyvä jättää hoitopöydälle yksin pyörimään siks aikaa ku lähtee tekemään jotain muuta toiseen huoneeseen. (Täällähän lisäks on kaikissa hoitoalustoissa turvavyöt, mihin lapsi kiinnitetään aina vaipan vaihtojen ajaks, onkohan suomessa sama nykyään?)

Tuleekohan mun lapsesta ihan viallinen jos mä en ota hirveetä stressiä näistä asioista, vaan oletan, että moniin näistä suurista ongelmista antaa vastauksen ihan maalaisjärkikin. :D

Nojoo, voihan se olla, että suomenkin vastaavilla kursseilla kysellään ja kerrotaan samoja, en tiiä. Mä oon myös jokuset pikkuveljen ja muiden vaipat vaihtanu, joten en koe sitä hirveen isoks haasteeks ehkä sikskään. Voi olla, että kysyisin samat kysymykset, jos en olis koskaan näiden hommien kanssa ennen paininu (toivottavasti en :D)

Meille annettiin myös lista asioista, jotka pitää muistaa miettiä ennen lapsen syntymää. Erityisjännää siinä oli yks kohta: daycare. En jotenki ollu tullu ajatelleeks, että täällä kun tosiaan ei oikein noita mammalomia oo, menee äiskät käytännössä heti takasin duuniin. Mun mielestä vähän ahdistava ajatus, että pitäs jo ennen syntymää tietää minne sit parin kk päästä laittaa sen ihan superpienen ihmisen hoitoon.
Suomi on ihan kiva maa ehkä sit kuitenki.



Tässä on muuten ne aiemmin luvatut kuvat meijän minin ihan mielettömistä perintökaluista.
Paita ja sängyn reunalla roikuskeleva viltti kuuluu niihin. Mun erikoislemppari on toi henkselimiehen vanha punanen nallekarhupaita. Niin siisti.
Samassa ylläripaketissa saatiin myös namien lisäks muitakin suomihienouksia, kuten muumisukat ja tietty minihenkselimiehelle hienot punaset henkselit. :)

Nyt on taas tätä vauvaläpätystä varmaan tän viikon tarpeisiin riittävästii.
Mä oon vannonu ettei musta tuu mitään "vauvalässyn sitälässyn ja tätälässyn" -äiskää, mutta kyllä tää nyt toistaseks vähän näiden hommien ympärillä pyörii koko elämä.
Mitään vauvakuvien facebook -pommittajaa ja kakkatarinoiden kertojaa musta ei silti tuu. Ellei ne sit oo ihan MIELETTÖMÄN hyviä tarinoita. ;)

Nyt mä jätän teijät pyörimään vauvatarinayliannostustuskissanne.

Halit,
Lau

3 kommenttia:

  1. Ihania vauvaläpätyksiä! Lisää. Ja sitten tekemään hengitysharjoituksia, että minihenkselimies pääsee rennosti maailmaan:)

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Niin, niitä henitysharjotuksia siellä synnytyskurssilla ehkä olis opetettu. Vaipanvaihtokurssilla niistä ei ollu yllättäen mitään puhetta. :D

      Poista
  2. Amerikkalaiset on urpoja.

    En pysty kirjottamaan enää mitään muuta.. Paitsi haleja!! ❤

    VastaaPoista