maanantai 26. elokuuta 2013

Muffinssitaikina on hyvää

Eilen oli sitten the päivä. Mä leivoin. Se ei ollu pelkkää puhetta aiemmin. :D

Mä oon suorastaan hämmästyny miten hyvin mä onnistuin. Tai siis lopputulos ei ollu järin kaunis, mutta maku oli hyvä ja jopa henkselimieskin söi muffinssia ja väitti sen olevan ihan syötävää! Ite lähinnä keskityin taikinan maisteluun (miks se on aina parempaa ku lopputuote!?), mutta mussutin mä muutaman valmiin muffarinkin ja tykkäsin kyllä niistäkin. 

Nyt seuraa jännittävä seikkaperäinen kertomus muffinsin valmistamisesta. Ymmärrän toki, että kaikille tää ei oo ihan niin suurta salatiedettä kun mulle, mutta mulla on kuitenkin 3 vinkkiä jaettavaks. Niistä mikään ei löytyny ainakaan tästä mun käyttämästä muffinssiohjeesta, joten voi olla et mä oon edelläkävijä ja siks jaan nää teillekkin. :D

Tässä on suurin osa käytetyistä tarvikkeista. Tosin muffinssien valmistus oli sen verran kuluttavaa hommaa, että nomparellikoristukset jäi kyllä tekemättä. Niin ja puuttuu tästä munia ja voita ja kaikkee semmosta pientä. :D



Vinkki 1: suklaanamimurskaa saa helkkarin hyvin tehtyä hakkaamalla kattilalla. Namit on hyvä ensin kääriä johonkin talouspaperiin tms, ettei mee ihan pitkin poikin. Henkselimies ehdotti kaikenlaista tehosekottimen käyttöä yms, mutta mä en halunnu ku sit se tehosekotin olis pitäny tiskata. Tästä ei tuu tiskiä! Winning! 

Ps. jos tätä tekee yöllä niinku minä, on hyvä varottaa naapureita mahdollisesta hakkuukolinasta.
Jos unohtaa varottaa, on parempi tehdä hyviä muffareita, joilla voi lepytellä. Ite käytin jälkimmäistä tekniikkaa. 


Tässä mä vatkaan ja ihmettelen et miks taikina on niin kiinteen olosta. 
Kävi ilmi et munat oli unohtunu. 



Vinkki 2. Ne ohjeissa kerrotut tarkat ainesten lisäämisjärjestykset on ihan höpönlöpöä. Jos itelle tulee parempi mieli esim. siitä et lisää munat ihan kaiken muun jälkeen vasta niin kyllä niin voi tehdä. Mun mielestä on hyvä vähän käyttää luovuutta tässä leipomisessa, eikä ihan orjallisesti noudattaa ohjeita. Hyvät muffarit tuli munajärjestyksestä huolimatta. Ja ei tiiä vaikka olis tullu huonommat jos olis laittanu munat eka. Nii!

Mä tein kahta eri makua. 
Minttusuklaa-kaakao ja cookies&cream- suklaa. 
Minttusuklaa oli parempi.

Minttusuklaaseen vispattiin ihan hurjana kaakaojauhetta myös.

Sit nää oliki valmiita menemään vuokiin. 
Harmi vaan, et muutossa hävis mun kauniit pinkit ja seeprat- vuoat 
ja tilalle tuli nää rumat vihreet. 

Mä piilotin suklaasydämet kaikkiin! :)

Vinkki 3: muffinssivuoat voi täyttää ainaki n. 3/4 täyteen ennenku ne tursuilee yli paistaessa. 
Mä en ymmärrä miksei tätä kerrota ohjeissa. Mä jouduin erikseen googlaamaan "muffinssivuoan täyttöaste" ennenku asia selvis.
Onks tää joku perustieto, jota mulle ei taas oo jaettu, joten tätä ei tarvi kertoa normaalisti ohjeessa? Oonksmä nukkunu köksäntunnilla vai miks mulla ei ollu mitään hajua? No nyt te tiiätte, et ton on verran ku kuvassa näkyy, on hyvä. :D

Siinä ne on.


Ei mulla sit muuta tänään. 
Paitsi et käytiin myös ostamassa turvaistuin ja rattaat. Niin ja viime viikolla saatiin sänkykin vihdoin kasaan. Voisko joku kertoa miten kallista lasten hankkiminen voi oikeen olla? Onneks meistä edes toinen käy töissä. :D

Palataan loppuviikosta. 

Halit, 
Lau




4 kommenttia:

  1. Ihanalta näyttää. Kiva että sä oot noin luova keittiömestari. Ja hyvä, että kuitenkin paistoit ne muffarit uunissa. Taikinassa on kait jotain...et ihan koko satsia ei ole hyvä syödä ja tarjoilla raakana.

    VastaaPoista
    Vastaukset
    1. Joo mä oon kanssa kuullu et esim. leivinjauhe ei kilokaupalla olis kovin terveellistä. :D

      Poista